Un stil de viaţă criminal
Orice crimă face din asasin o vedetă. Victima are rolul de a-i oferi călăului scena pentru performance. Calea spre gloria de o clipă.
Comedia neagră a lui David Gieselmann exploatează apetitul pentru violenţă şi macabru pe care îl are fiinţa umană. Nu e vorba despre marile crime ale umanităţii, demenţe politice cu impact colectiv, ci de un act individual de exprimare a răului, parte esenţială a structurii umane. O crimă care n-a avut niciodată loc duce la mai multe crime reale. De la un punct încolo, lucrurile nu mai pot fi oprite. Un joc iniţiat din plictiseală de un cuplu captiv în mentalitatea „corectă” a convenţiilor sociale va demola principiile morale şi va antrena nebănuitele tenebre ale psihicului uman. Regizorul Radu-Alexandru Nica cons-truieşte spectacolul în cheie realistă, „păcălind” publicul cu aparenţa unei comedii banale, pentru a aluneca apoi într-o farsă grotescă.
Pentru asta, Nica utilizează unul dintre procedeele sale specifice, cinematografierea teatrului (este binecunoscută pasiunea regizorului pentru transpunerea teatrală a scenariilor de film). Pe de o parte, este vorba despre acte scenice redate simbolic. Un personaj „urinează” într-un recipient pe care îl susţine un tehnician. Acţiunea în sine a fost reformatată ironic, păstrându-i-se substanţa. Pe de altă parte, scenografia este cinematografică, întrucât sparge scena în mai multe spaţii de joc la diferite înălţimi, printre care plasează publicul. Astfel, prim-planul şi imaginea de ansamblu sunt diferite pentru fiecare spectator în funcţie de poziţionarea acestuia faţă de scene. Deşi, în sine, spectacolul este cuminte („într-o zonă a onestităţii aparent nespectaculoase”, după cum declară regizorul), subiectul său este exploziv (de unde şi interdicţia pentru spectatorii sub 16 ani). Domnul Kolpert prezintă crima ca psihoterapie. O modalitate de redescoperire a sinelui. Un drog care te face să te simţi „normal”, dar care, ca orice viciu, creează dependenţă.
Domnul Kolpert de David Gieselmann, regia Radu-Alexandru Nica, cu: Iulia Popescu, Marius Cordoş, Mihai Bica, Carmen Moruz, Virginia Itta Marcu, Relu Siriţeanu, Teatrul „Sică Alexandrescu” Braşov
Foto: Bogdan Spătaru