Teatru de Animație. Spectacole de colecție în festival
Începe ediţia a 10-a Festivalului Internațional al Teatrului de Animaţie „Spectacole de Colecţie” (13-23 noiembrie). Festivalul propune spectacole pentru copii şi părinţi, un mix de piese de colecţie clasice, dar şi propuneri care aduc teatrul vizual în contemporaneitate.
Urmează 11 zile de spectacole şi workshop-uri pentru copii şi părinţi, în total peste 60 de evenimente oferite de trupe şi profesionişti din 8 ţări invitate (Austria, Belgia, China, Croaţia, Grecia, Franţa, Italia, Spania) şi 14 teatre şi proiecte independente româneşti (Arad, Alba Iulia, Braşov, Bucureşti, Constanţa, Galaţi, Iaşi, Ploieşti).
Programul - disponibil pe site-ul Teatrului Ţăndărică (www.teatrultandarica.ro) propune peste 35 de spectacole pentru copii şi părinţi şi altele 8 pentru adulţi – un mix de piese de colecţie, cu teme şi modalitaţi de expresie clasice, şi propuneri care aduc teatrul vizual în contemporaneitate, în lumea în care cresc copiii noştri şi în cea a iubitorilor teatrului şi artelor vizuale de toate varstele. Iată doar câteva recomandări:
-
Prima zi a festivalului invită publicul matur la Candid (joi, 13 noiembrie, ora 18.00), adaptare după textul lui Voltaire, un spectacol modern, alert, fără perdea, plin de culoare şi ritm, savuros atât prin amalgamul de limbi străine în care personajele işi dau replicile, cât şi prin tehnica şi conţinutul proiecţiei digitale care completează mijloacele clasice ale animaţiei.
-
Unde nu-i cap, vai de picioare (sâmbătă, 15 noiembrie) este unul dintre cele 4 proiecte independente invitate în festival. Ada Lupu, câştigătoarea Marelui Premiu al Galei Tanarului Actor Hop 2014, recurge la un teatru de animaţie în forme neconvenţionale care-i permite să inoveze constant. În această piesă, Ada Lupu îşi caută personajul chiar pe scenă, actriţa descoperind, odată cu publicul, forme diverse de expresie ale teatrului de animaţie, mânuindu-se pe sine. Transformările se desfăşoară gradat, începând cu metamorfozarea elementelor de costum (prin tehnici cunoscute ale teatrului de obiecte) şi continuând cu animarea propriului corp, de la însufleţirea unei palme până la cea a picioarelor (prin tehici teatro dell piedi, folosite cu precădere de artişti italieni precum Laura Kiebel sau Veronika Gonzales).
-
Corabia pe valuri: Odiseea (luni, 17 noiembrie, 10 ani+) este unul dintre spectacolele eveniment al acestui festival, semnat de celebra companie franceză Phillippe Genty, pentru a treia oară prezentă în România la invitaţia Teatrului Ţăndărică. Odiseea - un text “mereu nou, străvechi și contemporan în același timp, o bogăție de imagini și de povești” - este o călătorie cu toate pânzele sus în necunoscut, potrivită copiilor de 10 ani şi peste. Odiseea în viziunea lui Genty ne invită la interpretare şi evadare. Cu ajutorul teatrului de obiecte, este posibilă inclusiv evadarea din imaginea pe care o avem despre această operă de referință.
-
Numai lucruri bune (marţi, 18 noiembrie) este un spectacol de păpuşi pe mână, în ritm de tarantelă, pus în scenă, în pur stil napoletan, de trupa Transformazione Animata din Italia. Spectacolul aduce una dintre acele povesti vechi, dar mereu noi, actuale. Pulcinella este îndrăgostit, vrea să-şi cânte iubirea, dar o serie de accidente îl împiedică s-o facă. Ciro Arancini (păpuşarul al trupei) demonstrează o vitalitate debordantă, o tehnică desăvârşită de mânuire, dar mai ales o mare pasiune pentru transmiterea valorilor tradiţionale noilor generaţii. Pentru el, păpuşa “are o mare forţă de expresie”, iar pentru a o manui este nevoie de tot corpul actorului, ascuns dupa paravan, dar care trebuie să creeze o chimie cu marioneta, dar şi cu publicul.
-
Allegro ma non troppo (miercuri, 19 noiembrie) este un spectacol pentru adulţi propus de trupaZero en Conducta din Barcelona şi are ca subtitlu « dacă iubirea este oarba, atunci de ce ne mai priveşte lumea?» O poveste despre multiplele feţe ale iubirii, spusă cu ajutorul unor tehnici diferite : păpuşi pe corp, mânuire de obiecte, dans, mimă.
-
Tabula Rosa (joi, 20 noiembrie) teatrul de păpuşi Hop Signor din Atenaaduce în festival un spectacol de marionete pe fir, fără cuvinte, de o frumuseţe aparte prin decorurile de hârtie.Un scriitorcufundatîn opera sa începe să se micșorezeşitoateobiectele dincamera lui capătăonouădimensiune. Anxietatea, curiozitatea și disperarea îl copleșesc. Scriitorul încearcă să se împace cu el însuși iar drumul său serveşte drept inspiraţie atât pentru copiii de peste 12 ani cât şi pentru adulţi.
-
Kajtus vrăjitorul (vineri, 21 noiembrie, 6+) este piesa ieşenilor de la Luceafărul, o adaptare a romanului lui Janusz Korczak. Prin aventurile lui Kajtus, băieţelul de vârstă şcolară ce descoperă că are puteri magice - un veritabil Harry Potter polonez –, spectacolul pune problema binomului putere-responsabilitate. O piesă foarte frumoasă, captivantă atât vizual cât şi ca subiect, şi o experienţă de neratat pentru iubitorii teatrului care au împlinit deja 6 ani.
-
Longeviva Cenuşăreasa (sâmbătă, 22 noiembrie, 3+), piesa regizată de Silviu Purcărete, nu este o simplă transpunere a poveştii Fraţilor Grimm ci o creaţie originală a regizorului, un comentariu duios şi ironic totodată al întâmplărilor cunoscute. O lume adiacentă personajelor poveştii (păianjenul, ţânţarul, familia de şoricei care declanşează, de fapt, această poveste ca pe un teatru în teatru), personajele însele (concepute pe principiul plastic al păpuşilor de porţelan din secolul al 19-lea), muzica operei lui Rossini, dau umorul, căldura şi frumuseţea acestei reprezentaţii pentru copii şi nu numai.
-
Fabuloasa călătorie a domnului Nostoc (duminică, 23 noiembrie, pentru copii de peste 4 ani) - o poveste poetic-urbană despre eroulNostoc, ajuns pe planeta poluată a domnului Business, şi încercările sale de a trăi sănătos şi uman într-un mediu populat de roboţi şi deşeuri. Spectacolul este realizat din obiecte reciclate de Trupa de Marionete Arad şi a fost prezentat deja la Festivalul de la Avignon.
-
Iubitafizica (duminică, 23 noiembrie) este spectacolul independent (Lightwave Theatre) care încheie festivalul. Un spectacol complex, cu șapte păpuși în mărime naturală, patru tipuri de mânuire, bazat pe cartea cu acelasi nume scrisă de Iulian Tănase. Piesa vorbeşte despre o ştiinţă nouă, cea a „iubirilor imaginare”, şi ne arată că orice este permis în laboratorul în care iubitafizicienii experimentează: „adevărul închipuit, adevărul visat, adevărul din flori”.
Dezbaterile şi conferinţele din acest an, în compania unor unor critici recunoscuţi şi a unor profesionişti din teatre care dau direcţia pe scenele internaţionale, vin să pună în discuţie – onest şi direct – tendinţele, dificultăţile şi direcţiile de dezvoltare posibile în teatrul vizual contemporan. Dintre cei care vor conferenţia îi amintim pe:
-
Simon T Rann (actor, păpușar, profesor, scenarist, regizor, specializat și în teatru fizic), Compania Phillippe Genty din Franţa, despre Modalitățile de expresie artistică în spectacolele companiei;
-
Christoph Thoma (ASSITEJ Austria), despre Modalități de cooperare culturală în cadrul ASSITEJ international;
-
Octavian Saiu (profesor, cercetător şi critic de teatru, Vicepreşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) – Secţia Română) cu tema Teatru, vizualitate, animație: între trecut și prezent, între Orient și Occident;
-
Alexandre Lambrette (istoric de artă, ghid animator, dansator profesionist, profesor) şi Anthony Ficarrotta (marionetist din tată-n fiu, actor, jurnalist sportiv), ambii reprezentând Muzeul Valon din Belgia, despre Arta marionetei din Liège;
-
Cristina Modreanu (critic de teatru, curator și expert în artele spectacolului) porneşte de la întrebarea avngardei americane ”ce înseamnă să fi contemporan astăzi?” într-o dezbatere intitulată Curajul de a risca - exemple americane.
Programul complet este disponibil pe site-ul Teatrului Ţăndărică.
Umăriţi informaţiile despre spectacole şi evenimente conexe pe pagina Facebook a Festivalului.