Festivalul Flamenco Clasic şi Noile Genuri
Spania se mută într-o sală de spectacol. Locul: Bucureşti. Când? Între 3 şi 26 martie. Festivalul Flamenco, organizat de Institutul Cervantes, ne arată, în cel mai pasional mod cu putinţă, că o ţară înseamnă spiritul ei.
Tradiţional şi modern, flamenco trece de „rigoarea timpului” şi ne prinde în palmele muzicii.
Belén Maya García şi flamenco în stil liber
Când ne gândim la flamenco, ne apar imediat în minte Spania, pofta de viaţă şi erotismul. Belén Maya García a pornit de aici, dar a mers mult mai departe. A început prin a fi o dansatoare de avangardă extremă, geometrică. Şi a născut un stil din care nu lipseşte urgenţa, radicalitatea, atitudinea. În 1995, uimea cu filmul lui Carlos Saura, Flamenco.
Pentru ea, avangarda s-a născut din originile costumului andaluz. „Nu lipseşte din dansul ei străvechea rigoare a timpului, durerea ceasurilor, dezolarea opririlor, linia ruptă în palma unei mâini a zilelor noastre. (...) În ultima perioadă, însă, am asistat la transformarea trapezistei sudice într-o echilibristă subtilă. O metamorfoză a maturităţii şi a adevărului”, scrie Juan Vergillos despre ea în Las Rutas del Flamenco en Andalucía. Ea reprezintă femeia flamenco de astăzi, care nu îşi uită originile şi nu îşi reneagă strămoşii, dar vrea să împingă graniţele artei cât mai departe posibil.
3 martie 2012, ora 19:30, Sala Mare a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale”
Pablo Sáinz Villegas
Născut în 1977 în La Rioja, Pablo Sáinz Villegas a câştigat numeroase şi importante concursuri de chitară. Locul I la concursul internaţional Tarrega i-a adus şi un contract cu casa de discuri NAXOS, pentru care a înregistrat o compilaţie de piese spaniole (Joaquín Turina, Federico Moreno-Torroba, Joaquín Rodrigo, Francisco Tárrega sau Andrés Segovia), dar şi o lucrare rară în discografia contemporană: Luciano Berio, Sequenzas I-XIV. A fondat proiectul filantropic „El legado de la música sin fronteras”, prin care încearcă să-i apropie de muzică pe copiii şi tinerii cu posibilităţi financiare modeste, urmărind astfel să promoveze înţelegerea între culturi, dar şi dezvoltarea tinerilor într-un spirit umanist. În ultima perioadă are o intensă activitate ca profesor şi susţine masterclass-uri în întreaga lume.
11 martie 2012, ora 19:00, Sala de Concerte a Radiodifuziunii Române
Jorge Federico Osorio
Aclamat îndeosebi în lumea hispanică, interpret inspirat al conaţionalului său Manuel M. Ponce, Jorge Federico Osorio are o discografie bogată, care cuprinde atât concertele lui Mozart, Beethoven, Brahms, Schumann sau Prokofiev, cât şi piese de inspiraţie hispanică (Albéniz, De Falla, Chávez sau Villa-Lobos). A studiat cu Monique Haas, Nadia Reisenberg, a audiat cursurile lui Wilhelm Kempff, a cântat cu Henryk Szeryng şi a colaborat cu cei mai importanţi dirijori contemporani: Bernard Haitink, Klaus Tennstedt sau Lorin Maazel. A realizat prima înregistrare pe disc a concertului pentru pian de Manuel Ponce, iar CD-ul cu piesele pentru pian solo de Brahms a fost considerat de revista Gramophone „una dintre cele mai interesante înregistrări cu muzica pentru pian de Brahms din ultimii ani”. O recomandare pentru cei care vor să descopere şi o muzică mai rară pe scenele noastre: CD-ul Balada Mexicana, dedicat în întregime pieselor pentru pian solo de Manuel Ponce.
24 martie 2012, ora 19:00, Sala Mare a Ateneului Român
La Shica
Cu un limbaj atipic, un amestec pop-flamenco, dar şi cu punctuaţii hip-hop, La Shica este una dintre prezenţele originale ale scenei spaniole. Acompaniată de un trio acustic, ceea ce conferă adevărata originalitate a proiectului este nevoie de a experimenta. Fără artificii, cu naturaleţe. Muzică şi dans, se spune că spectacolul oferit de La Shica este greu de catalogat, însă uşor de înţeles.
4 martie 2012, ora 19:30, Sala Mare a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale”
David Palomar
David Palomar aduce un omagiu Chavelei Vargas, supranumită „Vocea dură a tandreţei”, cea care i-a influenţat destinul artistic. Sub titlul „La dama del poncho rojo”, spectacolul de la Bucureşti va cuprinde piese cunoscute ale artistei sud-americane, prezentate în maniera proprie a lui Palomar, o risipă de bulerías, de trăire pasională.
16 şi 17 martie 2012, ora 19:30, Sala ArCuB
Dúo Isaac Turienzo y Jorge Pardo
Ce face duoul atât de special? Ei bine, Isaac Turienzo este unul dintre cei mai titraţi pianişti de jazz şi flamenco. De cealaltă parte, partenerul său de scenă, Jorge Pardo, pe care Turienzo îl consideră unul dintre cei mai buni flautişti din lume, se numără printre primii saxofonişti care a abordat genul flamenco. Desigur, nu este prima dată când cei doi susţin împreună un recital jazz flamenco pentru pian şi saxofon, iar la Bucureşti avem de ales dintre două date de concert.
25 şi 26 martie 2012, ora 19:00, Sala de Concerte a Radiodifuziunii Române