10 coperte rock care au făcut istorie
Scurte istorii din spatele copertelor de succes. Dintre mii de albume rock lansate de-a lungul vremii, ne-au rămas întipărite pe retină imaginile unora dintre cele mai (considerăm noi) de impact.
Abbey Road – The Beatles (1969), concept Paul McCartney. Fotograful Ian Macmillan a executat fotografia în zece minute. Bărbatul din plan secund (dreapta) era un turist american, care nu ştia la ce avea să ia parte, iar plăcuţa de înmatriculare a Beetle-ului a fost furată în repetate rânduri.
Born in the U.S.A. – Bruce Springsteen (1984), concept Annie Leibovitz. Imaginea cu spatele lui Springsteen pe fundalul steagului american a devenit una simbol a mijlocului anilor 80. Au existat mai multe variante, însă, după cum spune americanul, „imaginea fundului meu arăta mai bine decât fața”. Atât. Nu există un mesaj ascuns.
Get a Grip – Aerosmith (1993), concept Huwe Syme. Un fel de „basca abundenței” cu aer rebel. Ugerul vacii nu a suferit modificări decât prin editare foto, coperta fiind un motiv de controversă. Încă unul prin care albumul a ieșit în evidență.
Keep The Faith – Bon Jovi (1992), concept Bon Jovi. După zvonurile potrivit cărora trupa se afla în impas, coperta celui de-al cincilea album de studio al americanilor vine să întărească ideea de echipă. Basistul Alec John Such avea să apară ultima dată pe un album BJ...
Morrison Hotel – The Doors (1970), concept Gary Burden. Fotografia a fost făcută pe ascuns, fără acordul patronilor hotelului (acum omonim) din Los Angeles, în cafeneaua acestuia.
Nevermind – Nirvana (1991), concept Kurt Cobain. Bebeluşul şi bancnota au „apărut” în urma vizionării, alături de Grohl, a unor documentare despre naşterea în apă. Fotografia a fost făcută într-o piscină pentru copii, personajul fiind Spencer Elden, fiul unui apropiat al trupei.
Physical Graffiti – Led Zeppelin (1975), concept Peter Corriston (care a mai lucrat cu Billy Idol, Chick Corea, Mick Jagger sau Tom Waits). Clădirea simetrică din New York a prezentat suficiente detalii interesante pentru fotograful Mike Doud și pentru ca această copertă să primească o nominalizare Grammy. Edificiul este același în fața căruia au filmat Jagger și Richards pentru clipul Waiting on a Friend.
Sticky Fingers – The Rolling Stones (1971), concept Andy Warhol. Imaginea nu îl reprezintă pe Mick Jagger şi nici un alt membru al formaţiei britanice. În acest caz, a fost vorba de mai multe variante ale copertei, însă pe cea consacrată o puteţi vedea aici.
War – U2 (1983), concept Bono. Fața de pe copertă aparține lui Peter Rowen, fiul fratelui prietenului lui Bono – Guggi... El apare și pe copertele Three (1979), Early Demos (1980), Boy (1980) și The Best of 1980-1990 (1998).
Wish You Were Here – Pink Floyd (1975), concept George Hardie. Flăcările sunt reale, protagoniştii sunt Ronnie Rondell şi Danny Rogers. Fotografia a fost realizată la studiourile Warner Bros.