Turneul Pianul călător. Pe urmele lui Liszt
În cea de-a doua ediție a turneului „Pianul călător”, pianistul Horia Mihail reface, simbolic, traseul voiajului lui Franz Liszt în Ţările Române în anii 1846 şi 1847.
Desfăşurat în perioada 22 mai-11 iulie, turneul va cuprinde 17 recitaluri şi 5 concerte cu orchestra. În final, pianul va fi încredinţat comunităţii din Sânnicolau Mare, locul de naştere al lui Béla Bartók.
În mod sigur există o modă a turneelor (şi încă n-aţi văzut totul!), dar de data aceasta, cum a fost şi cazul turneului din 2011 al lui Horia Mihail, organizatorii au încercat să nu „bifeze” doar oraşele cele mai mari, în care evident există o serioasă viaţă culturală, ci şi oraşe în care poate că niciodată nu s-a auzit un pian bun, oraşe în care melomanii sau măcar cei cu minime curiozităţi muzicale nu au la îndemână decât aparatul de radio sau mai ştiu eu ce achiziţii de CD-uri. Caracal, Dumbrăveni, Mediaş? Acolo chiar se întâmplă ceva din punct de vedere muzical? Mi-ar plăcea să aflu că aceste turnee reuşesc să dezmorţească, fie şi temporar, locuri în care nu se întâmplă nimic. Horia Mihail a arătat şi anul trecut că ştie să scoată la bătaie întregul arsenal al pianului şi să entuziasmeze publicul fie în piese care pretind virtuozitate şi spectacol, fie în bucăţi în care eleganţa şi subtilitatea tuşeului contează în primul rând. Puternic mediatizat după întoarcerea în ţară din 2002, cu o activitate intensă în cadrul formaţiei Romanian Piano Trio (alături de Alexandru Tomescu şi Răzvan Suma), pianistul a simţit nevoia să se dedice mai mult solisticii şi alegerea lui pentru acest turneu a părut cea mai firească. Organizatorii promit măcar încă două turnee, în 2013 şi 2014, dar aşteptăm deocamdată să iasă pe piață CD-ul care va conţine programul turneului de anul trecut. Va apărea în scurtă vreme la Casa Radio. Turneul din acest an trece prin 21 de oraşe, între 22 mai şi 11 iulie, începând cu Mediaş, adică punctul terminus de anul trecut, şi încheind cu Chişinău.
Penultima oprire, plină de semnificaţii, va fi la Sânnicolau Mare (sau Nagyszentmiklós, cum se numea în 1881, când se năştea acolo Béla Bartók), iar pianul cu care a călătorit Horia Mihail va fi încredinţat comunităţii locale de către Societatea Română de Radiodifuziune. Turneul, organizat de Radio România Cultural şi de asociaţia culturală Accendo, va cuprinde 17 recitaluri şi 5 concerte cu orchestra. Dacă pentru serile cu orchestra, pianistul a ales Rapsodia pe o temă de Paganini a lui Rahmaninov, pentru recitaluri, programul ar trebui să împace şi publicul sentimental (Kreisler/Rahmaninov – Liebeslied şi Liebesfreud, Schubert/Liszt – Soirées de Vienne nr. 6 sau Serenada din ciclul „Cântecul lebedei”), şi pe cel naţionalist (Béla Bartók – 6 Dansuri populare româneşti sau Liszt – Rapsodia română), dar şi pe cei mai ataşaţi de structurile şi liniştile clasice şi preclasice (Bach – Ciacona în re minor, BWV 1004 – transcrisă pentru pian de Ferruccio Busoni sau Mozart – 10 variaţiuni pe o temă de Gluck, KV 455). Surpriza va fi, fără îndoială, Rapsodia română a lui Liszt, cântată în primă audiţie acum un secol de Aurelia Cionca şi reluată, tot de ea, în numeroase recitaluri.
Programul complet și lista orașelor din turneu pe www.pianulcalator.ro