[ X ]
Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe...
abonare newsletter | caută:
Ileana Bîrsan publicat la: 5/06/2012

La TIFF-ul vesel și românesc

La TIFF-ul vesel și românesc

Tradiționalele 3 Zile ale Filmului Românesc au o zi în plus anul acesta. Cu 11 lungmetraje și 16 scurtmetraje, între 6-9 iunie, cele mai recente producții românești pot fi vizionate la TIFF. Feature coordonat de Ileana Bîrsan

Deși numărul de zile în care se pot vedea filme românești a crescut, despre producția autohtonă a acestui an nu se poate spune același lucru. E vorba despre doar 5 premiere, printre care nu se numără, din păcate, filmul După dealuri, al lui Cristian Mungiu, aflat în Competiția oficială de la Cannes, premieră pe care o va avea în toamna acestui an.

Pe lângă filmele care au intrat deja în circuitul cinematografelor, Undeva la Palilula, Din dragoste, cu cele mai bune intenții, Toată lumea din familia noastră (înscrise în competiția lungmetrajelor autohtone) și Crulic – drumul spre dincolo, cele mai multe titluri vor fi în premieră, la TIFF pot fi văzute în premieră un documentar și patru ficțiuni.

Printre acestea, ultimul film al lui Tudor Giurgiu, comedia Despre oameni și melci, redescoperă atmosfera anilor ’90 din jurul unei fabrici în prag de faliment, dar pentru salvarea situației, liderul de sindicat are o propunere îndrăzneață. Florin Piersic Jr., în triplă ipostază, de regizor, scenarist și actor, își aduce al doilea lungmetraj, Killing Time, o parodie a filmelor noir cu asasini plătiți, în care doi ucigași își așteaptă victima, însă așteptarea este lungă și situația se complică.

O lungmetraj_si-caii-sunt-verzi-pe-pereti-still.jpgaltă premieră este filmul Și caii sunt verzi pe pereți, regizat de Dan Chișu, în care  două cupluri trăiesc iluzia îmbogățirii peste noapte. Unul are un bilet câştigător la loterie, însă cu un alt nume scris pe el, iar celălalt cade în plasa loteriilor online false. Regizorul Radu Gabrea prezintă docu-drama Ultimele zile din viața Elenei și a lui Nicolae Ceaușescu (interpretați de Valeria Cociaș și Constantin Cojocaru), în care regizorul combină scene filmate cu actori, interviuri cu martori direcți și imagini de arhivă.

În acest an, juriul care va decide câștigătorii Premiilor Zilele Filmului Românesc pentru Cel mai bun film, res­pectiv Cel mai bun Debut, este format din Michel Ciment, celebrul critic de film al revistei Positif, autor a peste 15 cărți de cinema, Guilhem Caillard, critic de film pentru publicația canadiană Panorama-cinéma și selecționer pentru Cinemania Film Festival din Montreal, și Vincenzo Rossini, director artistic al Festivalului Internațional de Film de la Milano.

În secțiunea de scurtmetraje, sunt prezente foarte multe regizoare, spre deosebire de anii trecuți, în care existau cel mult două nume. Iulia Rugină are două filme: Sink, parte dintr-un proiect al Școlii de actorie de film înființate de Dragoș Bucur, Dorian Boguță și Alexandru Papadopol, și un segment din tripticul 30-40-50, regizat alături de Eva Pervolovici și Stanca Radu, despre oameni și visele lor la cumpăna dintre ani. Andra Chiriac prezintă Reflex, o poveste despre un fotograf și o vedetă de telenovelă, Rodi Cotenescu vorbește despre imigrație în Grand Hotel Italia, Cristina Iacob – despre birocrație în comedia În film la Nașu’, iar clujeanca Cecilia Felméri aduce puzzle-ul Minute Infinite. Juriul care va acorda premiul pentru cel mai bun scurtmetraj românesc este format din regizorul Bogdan Mirică, al cărui film, Bora Bora, a obținut anul trecut această distincție, Tihomir Rachev, fotograf bulgar și autor de videoclipuri, și Nora Lakos, regizoare maghiară și directoare a unui festival de scurtmetraje.

scurtmetraj_chefu-still.jpgPe lista de scurtmetraje se regăsesc deja premiatele De azi înainte, regizat de Dorian Boguță, desemnat Cel mai bun scurtmetraj românesc la Festivalul NexT, The Scream, regizat de Sebastian Cosor, votat Cea mai bună animație românească la Anim’est, dar și titluri care au participat în mai toate festivalurile românești, ca de pildă Chefu’ lui Adrian Sitaru sau Hello Kitty, povestea băieților plecați la mare, regizată de Millo Simulov. Acesta din urmă va prezenta, în cadrul Proiecțiilor speciale Kiddo, primul film interactiv din România, va testa reacția publicului din Cluj, în timpul proiecției spectatorii vor putea decide soarta protagoniștilor în momentele-cheie ale acțiunii, din variantele oferite de realizatori. Kiddo (Anamaria Maier) este o tânără cu o viață dificilă, care-și revarsă furia pe ringul de box. O proiecție specială la TIFF va avea și filmul care documentează povestea răvășitoare a cailor din zona Letea, Gone Wild, realizat pentru canalul franco-german Arte de regizorul Dan Curean de la TVR Cluj, documentar dezvoltat în cadrul Discovery Campus MasterSchool. Direct de la Cannes, unde figurează în selecția „Semaine de la Critique”, din partea Suediei, va veni la Cluj și scurtmetrajul regizorului stabilit la Stockholm, Ștefan Constantinescu – Family Dinner. Protagonista filmului este o femeie care schimbă sms-uri deocheate pe telefon, din baie, în timp ce soțul şi fiica pregătesc cina.

Documentarele vor fi prezente în secțiunea Ziua HBO, în care pot fi revăzute filmele Vorbitor, al lui Radu Munteanu și Alex Baciu, și Doina Groparilor, în regia lui Pavel Cuzuioc. Pe lista de documentare se numără și Turn Off the Lights, regizat de Ivana Mladenović, în care trei foști deținuți tineri sunt urmăriți imediat după eliberare, film proiectat și la Festivalul de Film Tribeca de la New York. Anca Hirte vine cu Păcătoasa Teodora, un film emoționant și atent despre o tânără care urmează să se călugărească, iar Bogdan Ilie-Micu reface călătoria cu motorul a fotografului Mihai Barbu, cale de 26.000 de kilometri, în Un gând, un vis, Doyle... și-un pix.