[ X ]
Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe...
abonare newsletter | caută:
Ileana Bîrsan publicat la: 20/04/2012
Filmul Zilei: Shadows (1959), Data difuzării: 20 aprilie, ora 22:15, Postul TV: TVR Cultural

Filmul zilei la TV - Shadows (1959)

Filmul zilei la TV - Shadows (1959)

În 1959, actorul John Cassavetes realizează primul său film, Shadows, piesă de rezistență (încă!) pentru ce se va chema noul cinema american și pasul esențial pentru filmul independent, mai ales.

În același an, Jean-Luc Godard regizează și el primul său lungmetraj À bout de souffle, ușa deschisă noului val francez. În criza de creativitate de acum, ar trebui ca, măcar din când în când, să ne mai întoarcem un ochi și la oamenii deștepți și curajoși din trecut.

Cassavetes își construiește filmul din poveștile a trei frați, Ben (Ben Carruthers) un hipster (da, da!) mulatru, un rătăcit prin cercurile muzicienilor de jazz și prin viață, în general, Hugh (Hugh Hurd), fratele mai mare, muzician cu pretenții și nefericit de ofertele meschine pe care trebuie să le accepte, și Leila (Leila Goldoni), sora cea mică ușor înfluețabilă, vulnerabilă, la un pas de marea îndrăgostire. Cassavetes, pe lângă faptul că le împrumută numele reale, le dă acestor personaje frânturi de relitate filmată și de ficțiune improvizată, într-o manieră care va schimba fața cinemaului american pentru multă vreme.
Prea puțin văzut la vremea apariției, fără bani de promovare, pentru că nu s-au înghesuit prea mulți să-l cumpere, cu un premiu al criticii la Veneția care i-a mai ridicat cota și șansele de distribuire, debutul lui Cassavetes, chiar cu micile neajunsuri tehnice sau stângăcii, rămâne încă unul dintre reperele unui cinema curajos, inovator și meseriaș. Interpretările acestor actori foarte tineri și neexperimentați, de foarte multe ori improvizate, sunt foarte bine conduse și echilibrate de Cassavetes, în demersul lui realist și natural. Acești actori chiar își trăiesc prezentul, iar spectatorul este automat un intrus, un observator al acestui prezent, căruia i se stârnesc reacțiile prin intimitatea camerei, prin coregrafia primplanurilor foarte provocatoare, prin joaca replicilor foarte autentice, lipsite de artificial și inutil.

Cu umor și cu muzica lui Charles Mingus, poveștile celor trei se întrepătrund foarte natural și intim, relațiile acestor personaje fiind centrul de greutate al acestui film. Iar substanța și măsura dialogului sunt remarcabile, tocmai pentru că în contextul unui film cu accente de estetică a realismului, în câteva replici, Cassavetes reușește să contureze și personaje și idei, fără să fie nici artificial, nici pretențios.

 

Filmul poate fi vizionat azi, 20 aprilie, la TVR Cultural, ora 22.15