[ X ]
Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe...
abonare newsletter | caută:
Ileana Bîrsan publicat la: 6/10/2011

Anim’est 2011, gala poveștilor animate

Anim’est 2011, gala poveștilor animate

A șasea ediție a Festivalului Internațional de Animație Anim’est își răstoarnă tolba cu povești pline de imaginație și culoare în perioada 7-16 octombrie.

Prezentat în competiția oficială a Festivalului de Film de la Locarno, Crulic - drumul spre dincolo, regizat de Anca Damian, va fi primul lungmetraj românesc de animație din istoria Festivalului Internațional de Film de Animație Anim’est în deschiderea oficială. Povestea tânărului român Claudiu Crulic, mort într-o închisoare din Polonia, la 33 de ani, după o lungă perioadă în care greva foamei a fost forma de protest față de arestarea sa.

Filmul Ancăi Damian va fi prezentat în cadrul secţiunii Mozaic, rezervată animaţiilor premiate sau prezentate la cele mai importante festivaluri din lume. Printre cele opt lungmetraje aflate în premieră pe ecranele românești (mai puțin Rango) se numără 9 (r. Shane Acker, SUA, 2009), filmul produs de Tim Burton şi Timur Bekmambetov, într-o poveste dintr-un viitor apocaliptic în care, în urma unui război între oameni şi maşini, lumea este complet distrusă, iar omenirea nu mai există, Autopohádky (r. Jakub Kohák, Libor Pixa, Břetislav Pojar, František Váša, Michal Žabka, 2011), adaptare după cartea cu acelaşi nume a lui Jiři Marek, o colecţie de poveşti urbane extrem de populară în Cehia, Midori-Ko (Japonia, 2010), lungmetrajul anime al lui Keita Kurosaka, un science fiction neobișnuit despre cinci oameni de ştiinţă care lucrează la producerea „mâncării de vis”,  și Une vie de chat / A Cat in Paris (r. Alain Gagnol, Jean-Loup Felicioli, Franța – Belgia – Elveția – Olanda, 2010), un film despre viața dublă a unei pisici.

Fără precedent în România, secţiunea Masters of Puppets – Maeştri Păpuşari aduce la Bucureşti unele dintre cele mai cunoscute filme de animaţie stop-motion, cu păpuşi de toate felurile, dar şi rarităţi – filme foarte puţin văzute în întreaga lume. Ladislas Starevich, Jiří Trnka, Jan Švankmajer, Břetislav Pojar, Kihachiro Kawamoto, Gari Bardin, Riho Unt, Aurel Klimt, Marek Skrobecki, Adam Elliot sunt maeştrii păpuşari din întreaga lume cărora le este dedicată retrospectiva amplă de film de animaţie stop-motion.

La București vor fi prezenți reprezentanți ai unora dintre cele mai importante studiouri de film de animație stop-motion: Piotr Kardas și Adam Ptak de la Se Ma For (Polonia), regizorul Mait Laas de la NukuFilm (Estonia), precum și Frantisek Vara, de la Animation People (Cehia).Fondat în 1947, studioul din Łódź Se-ma-for (Studio Małych Form Filmowych – Studio de Scurtmetraj) este una dintre cele mai importante case de producţie din lume dedicate filmului de animaţie stop-motion, cu păpuşi sau obiecte.

Trei lungmetraje şi două programe de scurtmetraj – unul dedicat clasicilor filmului de animaţie polonez de dinainte de 1989, celălalt – celor mai importante filme realizate după căderea Cortinei de Fier, vor oferi publicului Anim’est o sinteză a celor mai importante realizări ale animatorilor polonezi.

Festivalul se închide cu un spectacol de film și muzică, în care scurtmetrajele-cult ale pionierului filmului de animaţie, animatorul rus Ladislas Starevich, vor putea fi urmărite, pentru prima dată în România, pe marele ecran, acompaniate live de trupa slovenă Vlasov’s Best Friend. Starevich (The Cameraman’s Revenge — 1912, Frogland — 1922, The Voice of the Nightingale — 1923, The Town Rat and the Country Rat -1926) se numără printre primii cineaști europeni care au experimentat introducerea culorii și a sunetului în filmele lor.

De vreme ce programul acestei ediții începe cu un film din 2011 și se termină cu un film din 1912, această scurtă și neconvențională istorie a filmului de animație poate mulțumi poftele alese ale oricărui cinefil.