De la proiect la proiecţie: Aristoteles Workshop
Atelierul de film documentar, Aristoteles Workshop, iniţiat de actorul Dan Nuţu, a ajuns la a şaptea ediţie. Pentru un tânăr cineast este o ocazie foarte rară să ai şansa şi posibilitatea să faci un film în cinci săptămâni.
De se întâmplă la Aristoteles Workshop de şapte ani este încurajator mai ales pentru un gen de cinema cum este documentarul, foarte greu de distribuit, practic cu o circulaţie aproape exclusiv festivalieră.
Iniţiatorul atelierului, actorul Dan Nuţu, a ales să se ocupe de acest gen de cinema din mai multe motive. „Documentarul mi se pare una dintre cele mai curate forme de a te exprima. Cine aleargă după adevăr are mai mari şanse să îl găsească în documentar. Apoi, un partener în care am găsit sprijin este ARTE, un canal pentru care documentarul este prioritar.” De dimineaţa până seara, 12 tineri din 6 ţări din Europa Centrală şi de Est „vorbesc şi trăiesc film undeva în inima munţilor, la Vama, la 5 kilometri de cele mai frumoase mănăstiri din Bucovina”. Încurajat de André de Margerie, directorul departamentului de Relaţii Internaţionale al televiziunii ARTE, şi de gazdele de la Vama, Dan Nuţu a organizat şi anul acesta atelierul, în ciuda reducerii substanţiale a bugetului şi în lipsa vreunui sprijin din partea vreunei televiziuni, un mijloc absolut necesar pentru difuzarea filmului documentar.
„Nu poţi şti cu certitudine cine sunt participanţii, cum vor lucra în echipă sau ce filme vor face”, spunea Dan Nuţu despre aşteptările pe care le are de la tineri. „Îl pot cita pe Rafi, care spunea că n-are importanţă ce film iese, pentru că în 5 săptămâni ei or să înveţe mai mult dintr-un film ratat decât dintr-un film bun.”
Vorbind despre modalităţile de lucru, Nuţu amintea de o regulă pe care au stabilit-o de la început şi la care ţine. Toţi cei trei membri ai echipei – regizorul, directorul de imagine şi monteurul – să lucreze în echipă tot timpul, nu fiecare cu felia lui. Îndrumaţi în prima parte a taberei de către regizorii Rafi Pitts şi Jeroen Berkvens şi mai apoi de regizorii Jacques Deschamps şi Tania Rakhmanova, tinerii „şi-au găsit subiectele în primele zece zile, probabil cea mai dificilă perioadă pentru ei. Ziua, copiii căutau subiecte, oameni şi locuri, filmau, iar seara discutau pe materialul filmat”.
Un juriu format din regizorii Cristi Puiu, Stere Gulea, André de Margerie şi Treasa O’Brien, producătorul festivalului Open City Docs, au premiat două filme, The Bed is Broken şi The Doge’s Palace, filme diferite, dar cu un subiect comun – prietenia.
Dan Nuţu speră ca anul viitor să fie sprijinit de o televiziune şi să poată continua atelierul pentru că, mi-a spus zâmbind: „Cel mai frumos lucru din toată treaba asta este ce se întâmplă peste ani. Mă mai văd cu ei pe stradă şi parcă ne-am despărţit ieri.”