Be Where the Oscars are
Chiar dacă la momentul în care revista pleacă spre tipar cunoaștem câștigătorii Globurilor de Aur, însă nu avem lista nominalizărilor la premiile Oscar, ne-am permis o joacă pe care o tratăm cu seriozitate, însă.
So, Ladies and Gentlemen, we give you… posibilele nominalizări la cele mai importante categorii, presupusele alegeri ale Academiei și favoriții noștri. S-au jucat și au votat Florin Barbu, Ileana Bîrsan și Andrei Crețulescu.
Ileana Bîrsan
La Globurile de Aur premiile s-au împărțit frățește, nimeni (important, vreau să spun!) n-a plecat fără premiu (deh, sunt și multe categorii!), și nu cred că și la Oscaruri lucrurile vor sta foarte diferit. Cele mai probabile 10 filme luate în considerare pentru nominalizările la cel mai bun film cred că sunt: The Artist, The Descendants, J. Edgar, The Help, Hugo, Shame, The Iron Lady, War Horse, Moneyball și Midnight in Paris, cu rezerva unor surprize, The Tree of Life sau Tinker Tailor Soldier Spy.
Deși, până de curând, credeam că duelul de la Oscaruri se va duce între J. Edgar și The Artist, uitându-mă în istoria recentă a premiilor Academiei, tind să cred că voturile nu vor credita un film cu o figură politică națională, a cărei biografie nu e nici pe departe rezolvată și, cu atât mai puțin, agreată. Cum The Artist – „scrisoarea de dragoste către cinemaul american”, așa cum spunea producătorul filmului, Thomas Langmann – a reușit să ia cele mai mari premii și să bucure spectatori din varii categorii, de la criticii de film până la consumatorii de blockbustere, se pare că este câștigătorul acestei ediții.
Chiar dacă la ultimele ediții, premiile pentru regie și pentru film s-au acordat aceluiași titlu, anul acesta se prea poate ca lucrurile să difere, și Martin Scorsese să fie premiat pentru o altă poveste (iată!) despre magia cinemaului, Hugo. Recunosc, mi-aș dori ca Nicolas Winding Refn să primească măcar o nominalizare pentru regie (no chance!), iar Gary Oldman pentru actor principal (maybe!). Who knows? Poate Mr. Harvey Weinstein, care pregătește surpriza Michelle Williams, pentru nominalizarea la cea mai bună actriță. Nu că ar fi ceva rău...
Florin Barbu
Aș spune că nu e un an remarcabil, cu toate că Super 8 și Drive sunt, ele singure, totalmente remarcabile. Nu-mi fac iluzii că filmul lui J.J. Abrams va fi, măcar, nominalizat. Teme(ri)le lumii noastre mult prea constipate sunt prea grave și prea gălăgioase și prea comercializabile, în orice fel & mai ales pe peliculă, ca să nu fie bifate și la Hollywood. Deși nu l-am văzut, The Artist pare a fi singura excepție a acestei ultime ediții! Ha, v-am pus pe gânduri... Cum, nu știți? Sursa e foarte sigură, îl cheamă RE și a făcut un... filmuleț, 2012, care ne spune verde-n față ce și cum va fi anul ăsta.
Am adus vorba despre voma asta, pentru că trăim într-un fel de catastrofă, după unii: politica. Din filmele pe care le-am văzut pe lista ta, Ileana, câteva au chiar politica în prim-plan sau în leading role, as you wish. Am văzut doar J. Edgar și The Ides of March și nu m-au impresionat. Eastwood bifează și va bifa marile teme și mituri și chipuri ale istoriei americane așa cum știe să o facă el: direct, bărbătește, într-un fel, dar totalmente cuminte. Sau, hai, poate că nu e cel mai potrivit cuvânt, poate aseptic... Parcă citești un manual de istorie. Despre filmul lui Clooney pot spune că mi-a plăcut foarte mult & again Gosling. Care sper să fie nominalizat pentru rolul din Drive…Nevertheless, să nu subestimăm puterea lui The Tree of Life și a regizorului acestuia...
Andrei Crețulescu:
Dacă Academia va nominaliza 10 filme (nu-i obligatoriu), atunci ele vor fi exact cele din lista Ilenei, cu Bridesmaids în loc de J. Edgar, cu The Ides of March în loc de Iron Lady, și cu The Girl with the Dragon Tattoo în loc de Shame. Acesta din urmă ar putea fi singurul „upset” (în sensul bun) – dar Fincher va fi probabil nominalizat la regie, așa că, slabe șanse. Globurile de Aur au devenit mai irelevante ca oricând – sunt doar un spectacol cu șampanie și caviar, organizat de jurnaliști (nu neapărat critici!) care se descurcă în engleză la fel de greu ca-n cinema: The Descendants, cel mai bun film?! Lăsați...Minunea alb-negru.
The Artist (cine-ar fi crezut...) va fi nominalizat – și, dacă va câștiga, va fi încununarea perfectă a basmului început la Cannes. E drept că-i făcut de francezi (pe teritoriul yankeilor și cu armele lor, en plus), dar Academia iubește basmele cu pasiune. Nu atât de multă pasiune încât să-l premieze pe Jean Dujardin în detrimentul lui Clooney, dar peu importe – marii campioni ai anului (Ryan Gosling, în Drive, Michael Shannon, în Take Shelter, John Hawkes și Elizabeth Olsen, în Martha Marcy May Marlene) vor fi triumfat cu o zi înainte, la Independent Spirit Awards. Surprize? Țineți minte trei cuvinte: Oldman, Fassbender, Margaret.