Cirque du Soleil. Magia urbană
Cirque du Soleil vine în România cu un spectacol creat în urmă cu 20 de ani.
Cum sfârşitul lumii reprezintă tema şi teama acestui an, Saltimbanco poate fi o replică luminoasă, colorată şi optimistă a apocalipsei: finalul unei lumi convulsive şi începutul erei toleranţei.
Când a înfiinţat Cirque du Soleil în 1984 la Montreal, Canada, cu 20 de artişti de stradă, Guy Laliberté l-a gândit ca pe un proiect de un an. După 27 de ani, Cirque du Soleil a revoluţionat arta circului şi a devenit una dintre cele mai profitabile companii de divertisment cu un venit anual de peste 800 de milioane de dolari, produs de 5.000 de angajaţi, dintre care 1.300 de artişti din 50 de ţări. Dincolo de glamour, se află însă o muncă titanică.
Crearea unui show presupune luni de antrenamente dure şi nu există o garanţie că tot ce s-a lucrat se va regăsi în spectacol. Regizorul şi coregraful păstrează pentru final doar numerele cele mai complexe, executate perfect şi care se integrează viziunii artistice. Spectacolele mixează elemente dificile de circ precum salturile de mare risc cu o teatralitate ostentativă.
De la commedia dell’arte la limbajul abstract al artei contemporane, de la personaje bufe la cele mitice, cu soundtrack-uri care ajung în topuri, dar fără dresaje de animale, show-urile Cirque du Soleil se focusează pe spectaculos, atât la nivel acrobatic, cât şi estetic. Regulile sunt clare: o temă care presupune crearea unei lumi fantastice, scenariu narativ, personaje bizare, costume elaborate, machiaje complicate (picturi faciale), light design de concert rock, impact vizual puternic şi muzică originală.
În Saltimbanco, tema este oraşul cu eclectismul său cultural. Speranţele şi temerile urbane se materializează într-o stare de visare exuberantă. Omul-metropolă se reflectă într-un univers feeric cu tuşe melancolice, acel amestec fellinian de iluzie şi grotesc. E un pic din circul crud în care mama Aglajei Veteranyi atârna de păr sau din cabaretul crepuscular al celor de la The Tiger Lillies.Creat în urmă cu două decenii şi readaptat pentru arenă în 2007 (unele dintre numerele iniţiale au fost retrase în timp), spectacolul este un clasic, mai calm şi mai coagulat decât show-urile ulterioare. Pentru prima dată, songurile folosesc în text un limbaj inventat (Gibberish = o limbă neinteligibilă, cu sunete care seamănă cu cuvintele, dar fără sens).
Aceasta va deveni în timp una dintre tradiţiile Cirque du Soleil. Muzica compusă de René Dupéré are vocea canadiencei Francine Poitras. În 2005, o parte din muzică a fost reînregistrată cu noi instrumente şi s-a adăugat vocea francezului Laurence Janot. Titlul spectacolului trimite la termenul italienesc care desemnează artiştii de stradă, „saltare in banco” (a sări pe bancă). În regia lui Franco Dragone, cu o coregrafie semnată de Debra Brown şi o distribuţie de 50 de artişti provenind din 20 de ţări, Saltimbanco include dificile numere solo sau de grup precum „Prăjinile Chinezeşti“ (înalte de 7,6 m), care presupun demonstraţii de agilitate şi echilibru, o piramidă umană în „Leagănul rusesc”, acrobaţii riscante la „Trapez” sau patru zburători în „Bungee”, dar şi spectaculoase jonglerii cu mingi sau „Clovni” ciudaţi. Costumele din spandex, extravagante şi viu colorate, accentuează diversitatea urbană şi sunt executate de 300 de artizani.
Artiştii au între trei şi cinci costume fiecare, ce pot include până la 12 piese. În total, în spectacol sunt în jur de 2.500 de costume şi 250 de perechi de pantofi făcute la comandă. Cirque du Soleil tratează angoasele adulţilor prin visele copiilor. Lumea magică din Saltimbanco este o interfaţă pentru convulsiile omului contemporan.
INFO
Pentru Saltimbanco este necesar un echipament de 180 de tone. Scena are 34 de metri lungime şi 20 de metri lăţime.
• Este cel mai longeviv spectacol al celor de la Cirque du Soleil. În 20 de ani, reprezentaţiile cu Saltimbanco au fost oprite de trei ori, dar la cererea publicului, au fost reluate. Show-ul a fost văzut de peste 11,5 milioane de spectatori din toată lumea.
• Guy Laliberté: „Pentru mine, Saltimbanco este un mesaj de pace. În anii ‘90, imigraţia era o problemă, exista un amestec cultural în marile oraşe şi Saltimbanco, cu personajele şi culorile sale, reflectă acest mix. Asta este o provocare în zilele noastre: să ne respectăm reciproc, să trăim şi să lucrăm împreună, în ciuda diferenţelor”.
• Saltimbanco are reprezentaţii între 8 şi 12 februarie în Pavilionul Central de la Romexpo Bucureşti. Biletele costă între 120 şi 440 de lei şi sunt disponibile pe www.cirquedusoleil.com/saltimbanco sau în reţeaua Eventim.