Splendoare la loc de verdeață
Nu-mi mai place Lars von Trier pentru că îi este frică să-și asume disperarea individuală. E nevoie de o apocalipsă pentru a filozofa pe marginea răului în lume și a lipsei totale de sens a vieții.
Îmi imaginez că Trier a avut măcar un moment de sinceritate deplină și și-a râs în barbă (sau a mai luat o pastilă?) asistând la amorul cu care filmul Melancholia este privit și discutat. Melancholia este un film rudimentar (și nu mă refer la spectacolul vizual, căruia îi găsesc și merite), este o păcăleală metafizică lipsită de curaj, pavoazată cu referințe cinematografice discutabile și îndrumări didacticiste către albumele de artă.
Subiectul își afundă pretențiile în mediocrități dramaturgice, precum una dintre surori, care își afundă picioarele în nămolul plin de simboluri fușerite. Dacă von Trier s-ar fi oprit la disperarea sau depresia individuală, și nu la moartea colectivă, această glumă bună pe care această viață o face poate că opera ar fi fost mult mai onestă și mai solidă.
În plus, von Trier construiește disproporționat pervers și suficient contrastul între cele două caractere, între mireasa depresivă, frământată și atractivă, și sora convențională, frizând idioțenia și isteria, deloc credibilă în motivele pentru care se agață de această viață (ba mai mult, ca bomboana de pe colivă, ultima glumă proastă a acestei vieți este lașitatea soțului).
Și uite așa, moartea lumii aduce un sens vieții prin creația lui von Trier, care cred că-și râde în barbă în rolul supraviețuitorului privilegiat să spună povestea. Sigur că o apocalipsă ne-ar aranja pe toţi, însă nu ne va explica niciodată nimic, nici despre noi, nici despre lumea în care, accidental sau nu, fiinţăm.