Viscolul - Vladimir Sorokin
Niciodată nu a nins mai mult într-o carte. Aici, ninsorile par că au început de secole, că nu se mai pot opri, că viața nu mai poate continua decât într-o lume în care ninge mereu.
Te aștepți să-ți înghețe degetele atunci când ții această cartea în mâini – însă nu se întâmplă asta. Doar că, oricât de multă vară ar fi în jur, nu mai poți simți căldura. Viscolul este o scriere atipică pentru Sorokin, adică un roman care mimează formula romanescă tradițională, specifică secolului XIX – poate declarație de dragoste, poate o formă livrescă și ironică de recuperare a unui fel de a înțelege literatura, muzeificat de multă vreme.
Ecourile din Gogol, Tolstoi sau chiar Dostoievski nu sunt deloc escamotate. Din contră. Sorokin lucrează cu modelele livrești într-un mod aproape ostentativ. Iar toată recuzita narativă, temele, simbolurile, felul de a se mișca, de a vorbi al personajelor este foarte, dar foarte rusesc, atât de rusesc, încât poate părea că ia în răspăr înseși trăsăturile constitutive ale spiritului rus – un fel de exercițiu lucid, critic și ironic de admirație. Trama acestei povestiri e relativ simplă: un doctor trebuie să ajungă într-un loc în care a izbucnit o epidemie ciudată (oamenii se transformă în zombie).
Bineînțeles, afară ninge enorm și nu se va opri decât pentru a începe din nou. Vă spun doar că drumul va fi parcurs într-o mașină trasă de 50 de căluți de dimensiunea unor potârnichi, că vor înnopta în casa unui morar mare cât o sticlă de vodcă, iar spre irealul capăt al drumului – care mai mult dispare decât duce –, mașina va rămâne blocată în trupul înghețat al unui uriaș om mort. Iar când se adoarme în mijlocul zăpezii, nu se poate visa decât că ieși plutind dintr-o casă în flăcări, purtat de un fluture de noapte albastru imens. Viscolul este povestea unui călătorii inițiatice printr-un infern alb. Iar orice infern, fie el și alb, nu se poate sfârși niciodată.