Teme vechi și filme noi
"Noul cinema românesc. De la tovarăşul Ceauşescu la domnul Lăzărescu" este un volum coordonat de criticii de film Cristina Corciovescu și Magda Mihăilescu şi apărut la editura Polirom.
După 10 ani de la Marfa și banii, regizat de Cristi Puiu, moment în care s-a schimbat fața filmului românesc, volumul colectiv de abordări critice, Noul cinema românesc. De la tovarăşul Ceauşescu la domnul Lăzărescu, ar putea constitui debutul unor discuții serioase despre renașterea cinemaului autohton.
Volumul coordonat de criticii de film Cristina Corciovescu și Magda Mihăilescu adună 10 voci critice care analizează temele noului cinema românesc, fără să lase deoparte titluri sau autori de dinainte de ’89, cu care noii regizori au afinități sau, dimpotrivă, față de care există reacții adverse.
Textele abordează teme mai restrânse, „Stop-cadre la masă” (Mihai Chirilov), „tema drumului” (Lucian Georgescu), dar și teme majore, „Despre moarte, numai de bine” (Mihai Fulger), „Nostalgia, marile speranțe și spectrul eșecului” (Angelo Mitchievici) sau „Părinți și copii” (Magda Mihăilescu), sau la chestionarea filmului de gen „Nu mișcă nimeni!
Noul cinema românesc, gen” (Andrei Crețulescu) și a comediei, în speță, „Râdem sau nu mai plângem?” (Codruța Crețulescu).