[ X ]
Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe...
abonare newsletter | caută:
Ema Stere publicat la: 6/07/2012
Fotografie de grup cu scriitoare uitate - Bianca Burţa-Cernat

Fotografie de grup cu scriitoare uitate - Bianca Burţa-Cernat

Se întâmplă destul de rar ca o teză de doctorat în filologie să prindă atât de bine la publicul nefilolog, ca acest volum al Biancăi Burţa-Cernat.

Explicaţia stă în faptul că autoarea a avut în minte, încă de la început, publicarea tezei. De aici stilul prietenos al textului, bogăţia anecdoticii, evitarea obişnuitelor excursuri teoretice aride...


Mai mult istorie literară decât volum de critică, Fotografie de grup... spune poveştile a opt prozatoare care au debutat în forţă în perioada interbelică: Ticu Archip, Sanda Movilă, Henriette Yvonne Stahl, Lucia Demetrius, Anişoara Odeanu, Cella Serghi, Ioana Postelnicu şi Sorana Gurian. Toate au căzut, mai mult sau mai puţin, în uitare. Lor li se adaugă singura scriitoare rămasă celebră până în zilele noastre, chiar dacă nu se mai află în programa obligatorie de bacalaureat: Hortensia Papadat-Bengescu.


De ce au dispărut aceste nume din literatura noastră? De ce nu mai vorbeşte nimeni despre ele, de ce nu li se reeditează cărţile, de ce nu sunt aşezate acolo unde le e locul, adică într-un onorabil plan secund al canonului literar?


Burţa-Cernat îşi pune aceste întrebări, dar nu cade în capcana teoriilor feministe şi nu aruncă (toată) vina asupra androcentricei noastre critici literare – fie ea interbelică ori postbelică. Desigur, citite astăzi, consideraţiile unor Ibrăileanu, Lovinescu, Călinescu, Ralea cu privire la scrisul „feminin” sunt uneori comice. Dar e un fapt că scriitoarele care fac subiectul acestei cărţi au avut parte şi de susţinere, şi de succes în anii 1930-40; „eşecul lor exemplar” de după aceea a fost, susţine autoarea, provocat în egală măsură de prigoana comunistă şi de neputinţa fiecăreia dintre ele de a-şi duce proiectul literar până la capăt.


Citiţi aici povestea senzaţională a Soranei Gurian („ovreicuţa de la Iaşi cu picioarele rupte”, cum galant o numea Lovinescu): o făptură extravagantă, bănuită a fi agent dublu, când căutată de poliţie, când răsfăţată de cercurile puterii... Descoperiţi istoria tragică a frumoasei Anişoara Odeanu şi a aventurii ei legionare... Aflaţi despre dezinvolta Cella Serghi şi despre mult mai timida ei congeneră, Ioana Postelnicu...
Sper din toată inima ca Fotografie de grup... să zdruncine, măcar puţin, ierarhiile noastre literare. Să ducă la publicarea vreuneia dintre scriitoarele noastre uitate şi, de ce nu, să o reintroducă pe Hortensia Papadat-Bengescu în materia de bac.