Avangarda europeană. Istoria graphic designului - Răzvan Luscov
S-ar putea ca numele autorului să se lege mai degrabă de Gabriel Liiceanu, Zen, Humanitas & Co., decât de avangarda europeană.
Cu toate acestea, nu mică mi-a fost mirarea să-l descopăr pe o carte mai mult decât bine-venită pentru istoria vizuală a avangardei româneşti: Istoria grafic designului. Avangarda europeană (2009). Trebuie spus de la bun început că acest segment vizual lipseşte aproape în totalitate din cărţile dedicate avangardei. Câteva încercări de abordare istorică a grafic designului au mai existat, o dată, în cărţile Emiliei Drogoreanu, dedicate futurismului, a doua oară, într-un volum colectiv editat de ICR şi Erwin Kessler, TextImage. Perspectives on the History and Aesthetics of the Avant-garde Publications (2008). Deci chiar şi neexistând abordat sistematic, tot ai de unde porni în cercetarea acestui subiect, mai ales când eşti Şef de Atelier la Facultatea de Design al unei Universităţi de Arhitectură.
În schimb, autorul nostru întreprinde, cuminte, dar harnic, câte un conspect al tuturor locurilor comune din grafic designul mişcărilor europene ale avangardei, adică, pe rând, al futurismului italian, dadaismului zürichez şi newyorkez, constructivismului rus, De Stijl, Bauhaus, avangardele cehoslovacă, poloneză şi ungară. Şi cum o face? Simplu, sârguincios, meticulos, adică prost. Citări inexacte, greşeli de typing, neglijenţe bibliografice şi de indicare a sursei (majoritatea furăciuni de pe internet), totul bine asezonat cu un stil vag academic, ceva, nu cu mult, peste Wikipedia, lipsit de orice noutate sau idee originală. Avangarda românească lipseşte aproape cu desăvârşire, e amintită frugal în „Introducere”.
Nu aflăm mare lucru despre fonturile de la unu sau corpurile de literă din Contimporanul ori Integral, nici de textele de teorie ale grafic designului scrise de către avangardiştii autohtoni, la ei în reviste sau în Almanahul Graficei Române, unde colabora, spre exemplu, Scarlat Callimachi, fondatorul revistei avangardiste Punct, cu texte de teorie a grafic designului.
Colac peste pupăză, cum nimeni nu e profet în ţara lui, Istoria grafic designului lui Răzvan Luscov mai e şi prost pusă în pagină. Format A4, copertă color, interior alb-negru, pe două coloane de text justified, scris cu Calibri, distanţă de 1/5 între rânduri şi 1 între paragrafe. Adică Word Office 2007. Ciac-pac, vorba lui Gellu Naum.
Avangarda europeană.
Istoria graphic designului
Răzvan Luscov,
Editura Universitară
„Ion Mincu”, 279 pag., 25 lei