[ X ]
Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe...
abonare newsletter | caută:
Cristian Cercel publicat la: 13/12/2012
Bucureşti Goya, cronicarul tuturor războaielor: Dezastrele şi fotografia de război, gravură, Rotonda Sălii Auditorium, MNAR, Ştirbei Vodă 1. Până pe 27.01.2013

Expoziție: Goya, cronicar de război

Expoziție: Goya, cronicar de război

Expoziţia Dezastrele războiului de la Muzeul Naţional de Artă a României, organizată de Institutul Cervantes, vernisată la 29 noiembrie, e fără doar şi poate un must-go în peisajul evenimentelor culturale şi artistice bucureştene.

Sunt prezentate 82 de gravuri ale lui Francisco Goya, având ca temă războaiele napoleoniene din Spania. După cum o spune şi titlul, nu este nicidecum vorba de o preamărire festivistă a războiului, ci de o critică realistă axată pe ororile produse de acesta. Goya s-ar fi putut poziţiona de partea „spaniolă”, însă nu a făcut-o, preferând căutarea obiectivităţii şi a imparţialităţii. Adunate în şapte „capitole”, gravurile lui Goya se constituie într-o naraţiune de sine stătătoare privind războiul: „Frontul”, „Execuţiile”, „Victimele”, „Femeia”, „Exodurile şi Jafurile”, „Foamea”, „După Război”. Iar naraţiunea în cauză se constituie, la rândul ei, într-o creaţie menită să marcheze memoria colectivă/socială privind evenimentele, ale căror succesive interpretări şi reinterpretări nu au cum să nu ţină cont de viziunea şi de mărturia artistică ale lui Goya. 

Titlurile seriilor de gravuri şi scenele înfăţişate sunt o dovadă elocventă a caracterului atroce al războiului, debarasat astfel de ipocritul eroism discursiv prezent în alte creaţii artistice pe aceeaşi temă (prima comparaţie care-mi vine în minte este cu unele dintre tablourile din expoziţia Mitul naţional, din acelaşi MNAR). De asemenea, iese în evidenţă importanţa acordată femeii, recunoaşterea atacurilor şi violurilor cărora le cad victime. Fiecare dintre gravurile prezentate spune o poveste care poate fi deconstruită şi analizată pe nenumărate paliere.

Dezastrele războiului nu trebuie prizată ca un eveniment cultural oarecare, întrucât are darul de a pune pe gânduri dincolo de minutele petrecute în sala Auditorium a MNAR. Expoziţia ar fi trebuit completată cu o serie de fotografii din timpul Războiului Civil Spaniol, care nu au mai fost expuse din lipsă de spaţiu. Goya şi războaiele napoleoniene pe de-o parte, fotografia de presă din Războiul Civil Spaniol: dialogul ar fi fost cu siguranţă fructuos şi incitant. Cu sau fără respectivele fotografii, Dezastrele războiului trebuie văzută şi mestecată pe-ndelete, oricât de greu digerabile sunt scenele redate în gravurile pictorului aragonez.