[ X ]
Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe...
abonare newsletter | caută:
Igor Mocanu publicat la: 6/07/2012
EXPO: subReal Retrospect

EXPO: subReal Retrospect

subReal Retrospect este, cred, una dintre expoziţiile cu adevărat notabile ce ocupă, vara şi toamna aceasta, două etaje de MNAC.

Fondat în 1990 de către Călin Dan şi Dan Mihălţianu, cărora li s-a alăturat ulterior şi Iosif Király, grupul subREAL este unul dintre puţinele collective-uri româneşti care, după ’89 încoace, au creat paradigmă. Cu alte cuvinte, este acel tip de nucleu critic după care arta conceptuală nu a mai putut decât să-i preia temele, obsesiile, fricile, ironiile şi autoironiile. Dracula s-a transformat în personaj fantomă în proiectul Draculaland, Europa, în marcă de prezervativ, istoria naţională – în montaj video inserat într-o capră de sală de sport învelită în blană de oaie.

 

Ei au fost printre primii care au dat de înţeles că arta se poate ocupa de realităţile sociale şi ideologice din jurul ei altfel decât encomiastic, altfel decât omagial şi cu totul altfel decât cu pensula, dalta sau macaraua. Aşa este, spre exemplu, performance-ul Communication 1:1 şi 1:1:1 în care, într-o societate tot mai spălată pe creier de luptele mediatice naţionaliste şi xenofobe la adresa ungurilor şi altor minorităţi, un român şi un maghiar, respectiv, un român, un maghiar şi un japonez participă la o transfuzie de sânge, amestecând cele trei „naţionalităţi”, la propriu, în rezultatul profund european al aceleiaşi eprubete. De asemenea, tot ei au pus la îndoială şi harta fizică a Europei, cu disocierile ei arbitrare între Est, Vest şi Balcani.

 

Însă, dacă la înţelegerea prezentului grupul subREAL dă întotdeauna dovadă de spirit critic necesar, de o gândire disociativă brici şi de un discernământ extrem de lucid, când vine vorba de trecut, mai ales de cel comunist, subREAL-ul se încolonează cuminte în doctrina anticomunismului postcomunist, propunând ca metodă de lucru exorcizarea, şi nu cunoaşterea, lepădându-se de trecut ca de-o râie şi nu asimilându-l critic şi criticându-l cognitiv. Aura mistică a abordării paramonastice a abordării trecutului apropie foarte mult subREAL-ul de mistica realist socialistă a abordării prezentului sau de cea religios exacerbat ortodoxistă a Grupului Prolog de abordare a sacrului contemporan cu sine. Dar, cum se spune tot mai des, acestea erau vremurile în anii ’90, începutul anilor 2000. Oricum, expoziţia nu trebuie ocolită sub nicio formă.

 

subReal Retrospect, artişti: Călin Dan, Iosif Király, Dan Mihălţianu, curatoare: Raluca Velisar, design expoziţie: Attila Kim, MNAC, până pe 30.09
Foto credit: subREAL (Călin Dan, Iosif Kiraly), Castelul din Carpaţi, (Draculaland 08), instalaţie, 1994 – 2004